13 Jun 2011

Program SL1M

Salam..
Ha tengok pada title macam program menguruskan kan badan plak yea (SLIM) tapi sebenarnya SL1M.. ;)


Ha nak cite sikit la  pasal program dimana yang menawarkan pelajar lepasan Diploma @ Degree  yang tidak mempunyai pekerjaan untuk menjalani program @ khusus tak taw lah kan selama 7 bulan dimana 3 bulan  belajar n 4 bulan lagi menjalani praktikal dimanaII organisasi yang menawarkan kerja kosong yang telah dibayar oleh goverment . dimana pelajar ini boleh terus berkerja di organisasi tersebut. Tujuan Program ini untuk mengurang kadar pengangguran di negara kita ni ;) Bagus kan ?


Ha .. Amacam kowang paham x?


Hmm.. mula dulu aku keliru lah dengan Program SL1M dengan Program INSEP, Program INSEP ni membe ak dok cite2 kat aku n ajak aku g, tazpi aku cam tak bape yakin so aku  gali dalamII untuk menyakin kan diri aku.. bila aku galiII baru aku paham programny sama jew.. cuma .. ia telah di lainII kan konsep  di lainII organisasi..


kowang cuba tengok contoh yang telah di lainkan kan konsepnya tapi basic dia sama jew..


1) Program INSEP - Industrial Skills Enhancement Program
    Program ini dibuat bawah Universiti Tun Hussein Onn Malaysia


2) Program STEP  -  SL1M - Sirim Trainee Enhancement Program
    Program ini dibuat bawah Syarikat Sirim.


Ada juga organisasi lain yg turut menawarkan Program SL1M
kat atas tu yg setakat aku tahu lah kan. kalo nak taw lebih lanjut klik jew terus kat atas tu. Ni pon untuk rujukan aku sendiri ;)

Tapi yg pelik ny qualifications  ada yg unemployes graduates degree sahaja n ada gak yg diploma?
Sebab setahu aku program ini utuk lepasan Degree jew.. hmm..


Ini adalah satu  program  kat atas tu (INSEP) . cuba kowang baca..





Setelah gali II aku jumpa lagi organisasi yang turut menawarkan Program SL1M.
kalo nak taw lebih lanjut. Klik SINI.

Sekarang baru aku paham kekeliruan yang melanda aku beberapa hari ni. 

TQ pada internet sbb information hanya di ujung jari ;) just KLIK.



thanks yo! baca dis entry, sila komen yea ..

No comments: